Działalność gospodarcza
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
Wnioski o wpis do CEIDG można przekazywać za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG w przypadku posiadania podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
Wnioski o wpis do CEIDG mogą być również składane na formularzach papierowych w dowolnie wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy.
Szczegółowych informacji udziela Referat Organizacyjny Urzędu Gminy Łodygowice przy Piłsudskiego 75, pod numerem telefonu 33 8630516 w godzinach pracy Urzędu.
Wraz z wnioskiem CEIDG-1 można złożyć w urzędzie gminy (miasta, dzielnicy) następujące dokumenty:
ZUS ZUA – zgłoszenie siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego lub wprowadzenia zmiany, np. adresu zamieszkania,
ZUS ZZA – zgłoszenie siebie do ubezpieczenia zdrowotnego lub wprowadzenia zmiany, np. adresu zamieszkania,
ZUS ZCNA – zgłoszenie członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich wyrejestrowanie,
ZUS ZIUA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych,
ZUS ZWUA – wyrejestrowanie siebie z ubezpieczeń.
Dane z tych dokumentów zostaną przekazane do ZUS.
Jeśli przedsiębiorca chce zgłosić do ubezpieczeń pracownika, zleceniobiorcę lub osobę, która z nim współpracuje, musi to zrobić bezpośrednio w ZUS.
Informacje o zasadach obejmowania ubezpieczeniami społecznymi, ustalania kwoty, od której wylicza się składki (podstawy wymiaru składek), rozliczania i opłacania składek oraz wypełniania i korygowania dokumentów znajdują się w poradnikach i ulotkach dostępnych w każdej placówce ZUS oraz na stronie internetowej www.zus.pl.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1893).Rozporządzenie z dnia 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. z 2016 r. poz. 222 z późn. zm.)
ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia;
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
- pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
- decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017 r. poz. 149 z późn. zm.).
Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
RODZAJE ZEZWOLEŃ:
powyżej 18 % zawartości alkoholu.
Opłaty:
Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłaty:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz na piwo;
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa);
- 2.100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
W roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia, wnosi się opłaty w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
Opłatę, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz na piwo – wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu – wnosi w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Opłata, wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
Opłaty można dokonać gotówką w kasie Urzędu Gminy lub na rachunek bankowy Urzędu:
Urząd Gminy Łodygowice
Bank Spółdzielczy w Żywcu
nr rachunku 95 8137 0009 0000 2541 2000 0020.