Uroczyste otwarcie nowego skrzydła budynku Zespołu Szkół Specjalnych
W dniu 14 marca br., nastąpiło uroczyste otwarcie nowego skrzydła budynku Zespołu Szkół Specjalnych w Łodygowicach...
![Uroczyste otwarcie nowego skrzydła budynku Zespołu Szkół Specjalnych](https://www.lodygowice.pl/!data/newsy/b_news_879.jpg?1714384477)
Uroczyste otwarcie nowego skrzydła budynku Zespołu Szkół Specjalnych
W dniu 14 marca br., nastąpiło uroczyste otwarcie nowego skrzydła budynku Zespołu Szkół Specjalnych w Łodygowicach. W zakończeniu projektu wzięło udział wielu gości z Polski i Szwajcarii. Budynek poświęcił Ks. Pr. Józef Zajda, a w uroczystości uczestniczyli m.in. Wójt Gminy p. Andrzej Pitera, Przewodniczący Rady Gminy p. Czesław Wandzel, Radni Gminy, Dyrektorzy Szkół i Przedszkoli, Dyrektor Gminnej Biblioteki, Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Kierownicy Jednostek Gminnych, a także Przewodniczący Rady Powiatu p. Edward Płonka, reprezentanci Śląskiego Kuratorium Oświaty oraz przedstawiciele Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Małgorzaty Pępek i Stanisława Szweda. Ponadto szkołę odwiedzili pracownicy Biura Programu Szwajcarsko-Polskiego na czele z Dyrektorem p. Ronaldem Python. Stronę szwajcarską reprezentowali przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Kantonu de Vaud.
Projekt: Poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych poprzez modernizację budynku Zespołu Szkół Specjalnych oraz budowę Centrum Integracji Kulturalnej w Łodygowicach był współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy.
Zakres i cele projektu: Przedmiotem projektu była modernizacja budynku Zespołu Szkół Specjalnych wraz z termomodernizacją obiektu (wymiana okien, docieplenie poddasza, wymiana instalacji centralnego ogrzewania wraz z piecem gazowym, renowacja tynków). Ponadto w ramach projektu zostało wybudowane Centrum Integracji Kulturalnej, które jest połączone przewiązką z budynkiem szkoły. Wybudowany w ramach projektu obiekt został wyposażony w meble i sprzęt do rehabilitacji.
O szkole: Zespół Szkół Specjalnych w Łodygowicach obejmuje nauczaniem i wychowaniem dzieci i młodzież w wieku od 7 do 25 lat z terenu powiatu żywieckiego i bielskiego. Oprócz obowiązkowych zajęć w grupach, zgodnych z planem, szkoła oferuje szeroki wybór zajęć dodatkowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, zajęcia psychoedukacyjne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia poprawiające sprawność ruchową – rehabilitacja ruchowa, nauka czytania i pisania, zajęcia wspomagające rozwój ucznia z wykorzystaniem komputera, zajęcia sportowe, dogoterapia.
Korzyści związane z projektem: Głównym celem projektu była poprawa komfortu nauczania, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa uczniów i zapewnienie im możliwości wszechstronnego rozwoju i rehabilitacji.
Efekty realizacji projektu
- Uzyskanie dodatkowych sal dydaktycznych i większej powierzchni, dzięki której uczniowie ZSS mogą swobodnie się przemieszczać, zaspokajając potrzebę ruchu;
- Wnętrze nowego obiektu, z zaznaczeniem wyrazistych kolorów, stymuluje zmysł wzroku uczniów niepełnosprawnych przebywających podczas zajęć w szkole;
- Gabinet lekarsko/pielęgniarski dla uczniów;
- Poprawę warunki do organizowania imprez integracyjnych dla uczniów ZSS i uczniów z zaprzyjaźnionych szkół z terenu Gminy Łodygowice;
- Możliwość zwiększenia oferty edukacyjnej o utworzenie klas dla uczniów z upośledzeniem lekkim i wczesne wspomaganie dla zainteresowanych rodziców;
- Dzięki nowej sali gimnastycznej, wyposażonej w sprzęt, uczniowie będą doskonalić swoją sprawność ruchową i rozwijać zainteresowania sportowe;
- Uzyskanie warunków sanitarno – higienicznych o wysokim standardzie (m.in. poprzez dostosowanie łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo);
- Możliwość swobodnego poruszanie się po obiektach przez uczniów niepełnosprawnych ruchowo, dzięki wyposażeniu w nowoczesne platformy dźwigowe.
Powyższe efekty realizacji projektu wpłyną pozytywnie na podniesienie poziomu wszechstronnego rozwoju wychowanków szkoły, co pozwoli im w przyszłości pełniej wykorzystać swoje możliwości oraz aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym, dzięki integracji z szerszym środowiskiem.