Wszystko wskazuje, że widziany w oddali budynek stacji kolejowej w Łodygowicach powstał w 1888. Była ona pierwszą stacją osobową otwartą na linii Bielsko-Żywiec, która to była częścią C.K. Uprzywilejowanej Kolej Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Spółka ta była prywatnym towarzystwem akcyjnym, które powstało z inicjatywy barona Salomona Rothschilda.
Zamieszkanie na stałe w Żywcu Habsburgów oraz subwencja w wysokości pół miliona guldenów reńskich arcyksięcia Albrechta, właściciela dóbr żywieckich sprawiła, że kolej północna rozpoczęła pracę na tym odcinku. Aby połączyć Bielsko i Żywiec koniecznym okazało się przebicie istniejącego do dziś tunelu o długości 268 m, co uczyniono w latach 1876-1877. Jak donosiła prasa już w lipcu 1878 roku trasa była ukończona, a rozstawione budki strażników zostały obsadzone. 18 sierpnia 1878 r. Kolej Północna otworzyła trasę z Bielska do Żywca.
Jednak zanim do tego doszło zdarzył się już w sobotę bardzo nieszczęśliwy wypadek. Przy przewożeniu szutru spadło dwóch robotników z wozu i zostali na śmierć przejechani a inni odnieśli znaczne skaleczenia. Trzy lata po zakończeniu budowy otwarto tutaj stacje towarową, która samoczynnie stała się przystankiem osobowym. Fakt istnienia prowizorycznej stacji pośrednio potwierdza zapis z rozkładu jazdy zamieszczony w „Wiener Zeitung” , który stacje Łodygowice umieszcza w 1880 roku.
Dojazd od strony Bielska prowadził przez mało okazały most
Popularność tej stacji wśród podróżujących turystów jak i robotników oraz przemysłowy charakter wsi, spowodował, że władze kolei szybko postanowiły przystanek rozbudować. W tym celu Namiestnictwo we Lwowie wydało 7 lipca 1887 decyzje, że od 4 sierpnia 1887 zostaje uruchomiony pełny ruch osobowy na tutejszej stacji. Z tego powodu nastąpiło w gminie wyłożenie gruntów, które mają zostać zabrane pod rozbudowę stacji. Wszystko wskazuje, że inwestycja ta została przeprowadzona rok później. Wtedy też został wybudowany do dzisiaj istniejący budynek stacji kolejowej w Łodygowicach. Tuż obok znajdowała się restauracja pana Zarazika.
Stare zdjęcia przedstawiają nam jak wyglądały drogi dojazdowe do stacji oraz ukazują jak wyglądał przejazd kolejowy obok restauracji „Twoja Kolejka”.
oprac. Jacek Kachel