Komunikat KRUS z dnia 16 września 2024 r.
Komunikat KRUS
Informujemy, że od 16 września 2024 r. świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa według nowych zasad
Kasa
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 16 września
2024 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy o
świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych
do
samodzielnej egzystencji.
W wyniku nowelizacji przepisów przede wszystkim rozszerzony został krąg osób, które mogą uzyskać prawo do świadczenia z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Nowe rozwiązania skracają okres pełnienia funkcji sołtysa uprawniający do uzyskania świadczenia z 8 do 7 lat oraz znoszą wymóg pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje i wymóg pełnienia tej funkcji na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Nowelizacja
wprowadziła także zmiany ułatwiające przeprowadzenie postępowania
dowodowego w sytuacji, gdy wnioskodawca nie dysponuje danymi
potwierdzającymi okres pełnienia funkcji sołtysa. Konieczność
uzyskania oświadczeń potwierdzających
tą okoliczność od
osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca
pełnił funkcję sołtysa, zmniejszono z 5 do 3 osób.
Od 16 września 2024 r. świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa może uzyskać osoba, która spełnia łącznie nw. warunki:
osiągnęła wiek emerytalny (60 lat kobieta, 65 lat mężczyzna),
pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej 7 lat (bez względu na to czy funkcja była pełniona przed czy po 1990 r.),
nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w związku z pełnieniem tej funkcji.
W celu otrzymania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa należy złożyć, do dowolnej jednostki organizacyjnej KRUS, wniosek o ustalenie prawa do tego świadczenia.
Na podstawie złożonego wniosku KRUS rozpatrzy prawo do świadczenia i wyda stosowną decyzję w sprawie.
Wniosek
o świadczenie powinny złożyć również te osoby, które już
wcześniej składały
w KRUS wniosek, ale otrzymały
decyzję odmawiającą – zgodnie z obowiązującymi
wówczas przepisami – np. z uwagi na pełnienie funkcji
sołtysa przez okres krótszy niż wymagane dotychczas 8 lat czy
też pełnienie tej funkcji wyłącznie przed wejściem w życie
ustawy o samorządzie gminnym.
Świadczenie
wg znowelizowanych przepisów przyznawane będzie od daty spełnienia
wszystkich warunków, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie
zmiany do ustawy
i nie wcześniej niż od miesiąca
złożenia wniosku o to świadczenie (zasady te dotyczą również
osób, które otrzymały decyzję odmawiającą i ponownie
wystąpią z wnioskiem).
Podstawa prawna
ustawa z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1246)
ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073